zondag 15 april 2012

Statistiek


Zaterdagmorgen 14 april, 3 uur aan de slag met statistiek bij het thema onderzoek met Joan. Statistiek het onderdeel van de master leren en innoveren waar ik niet hard voor loop, althans nog niet.  



Wikipedia: Statistiek is de wetenschap, de methodiek en de techniek van het verzamelen, bewerken, interpreteren en presenteren van gegevens. Het is een onderdeel van de wiskundeA. Slotboom: Statistiek is een getal dat volgens bepaalde regels wordt  berekend uit de steekproefgegevens. Dat kan gebruikt worden om een populatiewaarde te schatten, of om een hypothese te toetsen.
Joan zet ons aan het werk, prima de belangrijkste begrippen zijn opgezocht beschreven en gedeeld met de hele groep. Fijn dat een aantal mastergenoten zo goed in de materie zitten en met duidelijke voorbeelden komen: Wiranda met de dropjes (= standaarddeviatie), Harriet met de dobbelsteen (waarschijnlijkheid en kansberekening) en Jan M. met de snorrendoos (=boxplot) en de mediaan.
Fijn dat een aantal mastergenoten ook op mijn niveau zitten en zich regelmatig achter de oren krabbelen. Termen als correlatie, validiteit en regressie, de termen zijn bekend echter in een andere context. Goed, Joan gaf de tip om de online cursus van Dokter Stat te gaan volgen voor 7 euro 50. Lijkt mij een prima plan.
Ik realiseer mij dat ik de laatste tijd veel infografieken (infographics) bekijk een 'moderne' manier om data inzichtelijk te maken ipv bijv. een histogram. Het is een combinatie van tekst en beeld en veelal kleurrijk. Hieronder een voorbeeld met als inhoud waarom infographics IN zijn:
yune.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten